گزارش مراسم افتتاحیه بازگشت Back
جشنواره تجسمی به دومین دهه حیاتش قدم گذاشت/حسینی: جشنواره باید دارای شیوه نامه ای مشخص و آشکار باشد
 
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: جشنواره باید دارای شیوه نامه ای مشخص و آشکار باشد تا هنرمندان بدانند چه سیاستی در آن دنبال می شود تا بر اساس آن بتوانند یک خط حرکت طرح ریزی و مشارکت کنند.
دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر با حضور سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت ارشاد آغاز به کار کرد.
به گزارش ستاد خبری این دوره جشنواره ، مراسم افتتاحیه دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر عصر روز سه شنبه 3 بهمن ماه با حضور سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت ارشاد ، مجید ملانوروزی مدیر کل دفتر تجسمی وزارت ارشاد و تنی چند از هنرمندان صاحب نام عرصه تجسمی در موسسه فرهنگی و هنری صبا برگزار شد.
مجتبی آقایی دبیر جشنواره در ابتدای این مراسم گفت:درجشنواره امسال قریب به 15 استان به صورت همزمان 15 جشنواره تجسمی را در استان های خود برگزار می کنند.
او ادامه داد:ما امسال حضور و همکاری بیش از ده گالری را در جشنواره داشتیم که اقدام مهمی تلقی می شود.ما از هفته بعد در موزه فلسطین نمایشگاه مفاخر هنر تجسمی که قرار است در مراسم اختتامیه از آن ها تجلیل شود را خواهیم داشت و امسال در فرهنگسرای نیاوران بخشی با عنوان «ستاره ها» برگزار می کنیم که در آن آثار افتخارآفرینان عرصه هنرهای تجسمی در جشنواره ها و رخدادهای هنری خارجی و داخلی به نمایش در می آید و از آن ها تجلیل خواهیم کرد.
دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت:ما امسال بیش از 10600 اثر را در بخش رقابتی دریافت کردیم که در نهایت 88 اثر در نمایشگاه حاضر بود که همگی در بخش رقابتی هستند.
آقایی گفت:این اقدامات در آغاز طلیعه دوم جشنواره دورخیز خوبی تلقی می شود تا عرصه تجسمی پررونق تر شود.جای خالی این جشنواره که سال ها حس می شد حالا با یک هم نشینی و دل نشینی توامان می تواند موجبات درخشش هنر این مرز و بوم در عرصه جهانی فراهم شود.
او گفت:ما می توانیم ادعا کنیم که بخشی از هنر تجسمی این مرز و بوم را در این نمایشگاه ارائه کرده ایم و بخشی از هنر تجسمی ما نمایان شده است و امیدواریم در سال های بعد با وجود ایجاد مکان های بهتر اتفاق های بهتری بیافتد.
مجید ملانوروزی مدیر کل دفتر تجسمی وزارت ارشاد در ادامه این مراسم گفت:نگاه جشنواره در این سال ها تغییر اساسی کرده است.ما در این سال ها برنامه ریزی کردیم تا بینال های تخصصی توسط انجمن های مختلف تجسمی برگزار شود.در این بین خلائی به وجود آمده بود و آن این بود که بسیاری از هنرهای جدید و بینارشته ای محلی برای عرضه نداشتند و ما سعی کردیم جشنواره تجسمی را به مکانی برای نمایش این جنس از هنر بدل کنیم.
او ادامه داد:ما در نگاه نخست باید بپذیریم که جشنواره فجر یک فستیوال است و تخصصی نیست.در واقع ما حس کردیم می توانیم این خلاء را با برگزاری فستیوالی که بتواند حامل آثاری در هنرهای نو باشد پر کنیمبرای همین از هررشته اساتیدی را به شورای هنری این جشنواره دعوت کردیم تا بتوانیم مسیری برای نمود پیدا کردن آثار نو و ایده های خلاقانه باز کنیم.
او در پایان پیشنهاد داد که باید از ظرفیت گالری ها برای تیدیل شدن جشنواره فجر به یک جشنواره بزرگ استفاده کنیم.
 
در ادامه این مراسم سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت ارشاد گفت:در سال های اخیر جشنواره های مختلف سینما ، تئاتر و موسیقی در ارتباط با مردم مسیری را پیدا کرده اند اما این اتفاق در قبال هنرهای تجسمی رخ نداده است.
او ادامه داد:در چنین شرایطی این سوال به وجود می آید که چه کسی و چگونه می تواند مخاطب این هنر باشد.ایجاب می کند جشنواره هنرهای تجسمی در آغاز دومین دهه فعالیتش به صورت دقیق تری روی این موضوع تمرکز کند و این مسئله زمانی حل می شود که جشنواره دارای شیوه نامه ای مشخص و آشکار باشد تا هنرمندان بدانند چه سیاستی در آن دنبال می شود تا بر اساس آن بتوانندیک خط حرکت طرح ریزی و مشارکت کنند.
معاون هنری وزارت ارشاد گفت:هنرهای تجسمی عرصه رنگارنگی است و این تنوع و تکثر نیازمند وحدت بیشتری است.فکر می کنم اهالی هنر های تجسمی برای ارائه یک تصویر تمام قد باید بیشتر با یک دیگر مذاکره و مراوده کنند.
حسینی گفت: ما باید اهتمام بورزیم و جغرافیای تجسمی خود را به کشورمان محدود نکنیم و خود را برای یک عرضه جهانی آماده کنیم.هنر تجسمی ما با این کیفیت و بضاعت می تواند نقش های روشنی را داشته باشد.
در ادامه این مراسم به رسم هر ساله از برخی فعالان و حامیان عرصه هنرهای تجسمی نیز تجلیل به عمل آمد.
در این مراسم از آقای کیانی رایزن فرهنگی سابق ایران در بلغارستان ، انتشارات یساولی به عنوان ناشر برتر ، انجمن هنرمندان مجسمه ساز به عنوان انجمن برتر ، سالانه پرسبوک به عنوان رویداد تجسمی برتر ، اداره کل فرهنگ و ارشاد کرمان ، شبکه خبر به عنوان رسانه برتر ، گالری ساربان به عنوان گالری برتر و هم چنین وزیر راه و شهرسازی به عنوان مدیر حامی برتر تجلیل به عمل آمد.
دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر 3 بهمن تا 4 اسفند در موسسه فرهنگی و هنری صبا برگزار می شود.
 
تاریخ خبر:  1396/11/04