پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر بازگشت Back
 
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر پیامی را منتشر کرد. 
به گزارش ستاد خبری دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر ، در متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چنین آمده است:
شناخت پیشینه ی بومی فرهنگی و تعامل با هنر جهان
فرهنگ و هنر عرصه ی اندیشه، خلاقیت و آگاهی است که با شناخت پیشینه ی بومی فرهنگی و تعامل با تحولات هنر جهانی تعریف و تاویل پذیر است. زیرا فرهنگ و هنر با ریشه در گذشته ی ملی اما با رویکردی آینده نگر جامعه را به توسعه سوق می دهد، آینده ای که بر پایه ی گذشته و تحلیل آن بنا شود و با جریان های فرهنگ و هنر در جهان گفت و گو کند. هنرهای تجسمی ظرفیت قابل توجه و ارزشمندی است که با بازخوانی و پژوهش داشته های هنری بومی فارغ از تکرار، آگاهی جامع از هنر امروز جهان اما به دور از تقلید و اندیشیدن درباره ی مسایل جهان و جامعه ی معاصر، جریانی پویا و حرفه ای را در هنر ایران اسلامی و جایگاهی ارزشمند را در عرصه ی بین المللی برای هنر امروز ایران فراهم می کند.
جشنواره ی بین المللی هنرهای تجسمی فجر، فراگیرترین رویدادی است که می تواند مشخصه های نسبت هنرهای تجسمی ما را با تاریخ و فرهنگ بومی، تعامل آن با تحولات هنر جهان و دغدغه های انسان معاصر بررسی کند و اندیشیدن و گفتمان چگونگی حضور هنر ایران با مشخصه های فرهنگی بومی و با بیان معاصر را در عرصه ی بین المللی هنر تقویت کند. این جشنواره در سه دوره ی اخیر رویکرد خلاقانه و ایده محور را که ضرورت دنیای اکنون هنر است سرلوحه قرار داده و فرصتی برای بازخوانی پیشینه ی هنری، تجربه ی تاریخی و داشته های فرهنگی و تصویری متنوع سرزمین ما و ارتباط آن با جریان پویای هنر معاصر است.
امیدوارم که زمینه های توسعه و حضور در عرصه های بین المللی هنر معاصر ایران بیش از گذشته فراهم شود و فرهنگ و هنر، هم چنان معرف اصلی سرزمین ما در جهان باشد. از مشارکت هنرمندان ارجمند از سراسر کشور و تلاش همکاران در برگزاری دهمین جشنواره ی بین المللی هنرهای تجسمی فجر قدردانی می کنم و روزهای بهتری را برای هنرمندان عزیز آرزو می کنم.
 
سیدعباس صالحی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
تاریخ خبر:  1396/11/02