آقایی:امیدواریم ما تکرار بینال های متعدد خارجی نباشیم/حقیقت شناس:برای متخصصان جشنواره برگزار نمی کنیم/تاکید دوباره بر نبود فضای نمایشگاهی استاندارد
نشست خبری دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
نشست خبری دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر با حضور مجتبی آقایی دبیر جشنواره و جمشید حقیقت شناسی مدیر هنری جشنواره صبح سه شنبه 19 دی ماه در محل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
امسال 26 جشنواره تجسمی فجر به شکل توامان داریم
مجتبی آقایی دبیر جشنواره در ابتدای این نشست با اشاره به این که جشنواره تجسمی در دهمین دوره خود وارد مرحله جدیدی از فعالیتش شده است ، گفت:این جشنواره به عنوان یک نمایه از توانمندی های تجسمی از دوره هفتم به بعد میدان حضور را برای ظرفیت های متنوع هنر تجسمی باز کرده است.
او ادامه داد:بر اساس نگرشی که از دوره هفتم بر جشنواره حاکم شد از هشت رشته متداول و شناخته شده تجسمی،مدیاها و پیشنهادهای جدیدی که به گویش های معاصر نزدیک بود نیز به جشنواره راه پیدا کرد.
دبیر دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت:این هدف با تشکیل شورای هنری جشنواره دنبال شد و ده هنرمند از رشته های مختلف تجسمی انتخاب شدند که به واسطه یک هم افزایی بتوانند به نگاه به وجود آمده در کلیت جشنواره جامه عمل بپوشانند و آن ها نیز در یک ترکیب متنوع تلاش کردند هر آن چه برای تغییر نیاز بود را انجام دهند.
او اظهار داشت:ما امسال بنابر سنتی که از دوره دهم وجود داشته است از حامیان جشنواره در قالب رسانه ، گالری ،ناشر، استان و سایر حوزه هایی که به بالارفتن کیفیت جشنواره کمک کرده اند در مراسم افتتاحیه تجلیل به عمل بیاوریم.
دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر با تاکید بر اینکه ،امسال در کنار بخش رقابتی ،مطابق نه دوره گذشته از مفاخر هنرهای تجسمی تجلیل به عمل خواهیم آورد با این تفاوت که نمایشگاهی از آثار این هنرمندان در محل موزه فلسطین و همزمان با برگزاری جشنواره برگزار خواهد شد.
آقایی به دو رویداد ویژه امسال اشاره کرد و گفت:ما امسال از تعدادی از نگارخانه های شناخته شده کشور دعوت به عمل آورده شد که در خلال جشنواره به معرفی رویداد مهم و برتر سال خود و یا هنرمند شاخص گالری بپردازند.از سویی تمرکز بیشتری را در دو بخش ملی و بین المللی جشنواره داشتیم که برگزاری نمایشگاه های ویژه استانی یکی از رویدادهای مهم در جشنواره دهم است.
آقایی همچنان در ادامه تاکید کرد: 22 تا 25 استان نمایشگاهی را به صورت همزمان در استان خود برگزار خواهند کرد.ما برای انجام این اتفاق افرادی را به عنوان مدیر یا کیوریتور هر استان انتخاب کردیم.این مدیران یک هنرمند شاخص استان خود را برای حضور در جشنواره به ما معرفی خواهند کرد و در هر استان نمایشگاهی برگزار می شود.در واقع ما آثار 25 هنرمند شهرستانی را در جشنواره امسال به نمایش در می آوریم. شرایطی فراهم شد تا بتوانیم با کمک خود کیوریتورهای استانی روز استان ها را داشته باشیم تا هر استان بتواند از هنرمندان خود در این روز تجلیل به عمل بیاورد.در واقع ما امسال 26 جشنواره تجسمی فجر به شکل توامان داریم تا بتوانیم این رخداد را در یک گستره ملی برگزار کنیم که تمرکز، در تهران نباشد.
آقایی در ادامه به بخش ویژه جشنواره امسال اشاره کرد که طراحی شده است تا در تمام جشنواره های فجر اعم از جشنواره موسیقی، تئاتر ، تجسمی و ... برگزار گردد.وی ضمن تاکید بر نمادین بودن این اتفاق در جشنواره دهم اظهار امیدواری کرد تا در سال آینده به صورت جدی تری پیگیری شود.
او گفت:در ادامه فرهنگسرای نیاوران هم بخش ویژه ای را خواهیم داشت و قرار است با برگزاری نمایشگاهی از هنرمندان ایرانی که در رویدادهای بین المللی رتبه کسب کرده اند تجلیل به عمل بیاوریم.تجلیل از این هنرمندان با کمک انجمن های تجسمی صورت گرفته است و ما طی نامه نگاری با انجمن های تجسمی این افراد را شناسایی و برای حضور در جشنواره دعوت کرده ایم.همچنین همکاری را با موسسه اکو را خواهیم داشت و بخش بین الملل در آن برگزار خواهد شد از برخی کشورهایی مانند یونان ، مکزیک ،ترکیه و برخی از کشورهای دیگری که اعلام امادگی کرده اند دعوت به عمل آورده ایم. تلاش کردیم که نمایشگاه ویژه ای از آثار هنرمندان کشورهایی مانند افغانستان ، تاجیکستان ، عراق ، سوریه و کشورهایی که به نوعی همسایه فرهنگی ایران به شمار می آید برگزار کنیم که امیدواریم بتوانیم شرایط برگزاری آن را فراهم کنیم.
وی با بیان این که داوری آثار جشنواره تجسمی فجر بیشتر شبیه یک ماراتن است گفت:ما امسال از میان 10640 اثر دریافتی که بیشتر آن ها شکلی پروژه ای داشت طی سه مرحله داوری به 91 اثر رسیدیم که در نمایشگاه امسال در معرض دید قرار خواهد گرفت.
آقایی با اشاره به این که ما در کشور یک مرکز رصد جامع برای فعالیت های تجسمی نداریم گفت:من قصد دارم یک گله مندی مهم جامعه تجسمی را از این طریق بیان کنم و آن نبود یک مکان استاندارد برای نمایش آثار هنرمندان است. متاسفانه باید در این جشنواره آثار را با مکان هایی که در اختیارمان می گذارند تطبیق دهیم و آسیب هایی را در پی دارد.من امیدوارم این صدا شنیده شود تا فکری که برای حوزه های مختلف مثل کتاب کردند برای حوزه تجسمی هم بکنند و فضای مناسبی را برای عرضه آثار تجسمی در اختیار ما قرار دهند.
نمی خواهیم برای متخصصان جشنواره برگزار کنیم
جمشید حقیقت شناس مدیر هنری جشنواره در ادامه این نشست با اشاره به داوری سه مرحله ای جشنواره گفت:شورای هنری و داوران جشنواره در مدت 5 روز از میان 10650 اثری که به دبیرخانه رسید 1662 اثر را انتخاب کردند که این تعداد در مرحله بعدی داوری به 159 اثر رسید که به صورت حضوری داوری شدند و در نهایت 91 اثر به بخش پایانی جنواره راه یافت.
او ادامه داد:33 عدد از این آثار مربوط هنرمندان زن و 58 اثر مربوط به مردان بود و 8 اثر هم از هنرمندان بین المللی از کشورهای بلژیک ، صربستان ، بنگلادش ، عراق ، پرو و ترکیه در نمایشگاه وجود دارد. هفت هنرمند مهمان هم از کشورهای ایالات متحده آمریکا ، سوئیس ، آذربایجان و ایتالیا دعوت کردیم و دو هنرمند ایرانی صاحب نامی که در خارج از ایران زندگی می کنند هم ،آثارشان به نمایش در می آید.
دبیر هنری جشنواره گفت:ما در این مدت متوجه اهمیت ایجاد برخی زیرساخت ها بودیم.پیشنهاد شد که امسال از هنرمندان استان ها دعوت به عمل بیاوریم تا آثاری را به جشنواره ارسال کنند. پیشنهاد شد در هر استان سه نفر به عنوان مدیر معرفی شوند و شورایی را در استان تشکیل بدهند تا بتوانیم آثاریک هنرمند استانی را در تهران نیز به نمایش در بیاوریم.این افراد هم چنین موظف بودند که نمایشگاهی بینارشته ای را در استانشان برگزار کنند.
حقیقت شناس گفت:یکی از موضوعات و مسائلی که ما را در برگزاری این جشنواره دچار مشکل کرده است نام آن است.عناوین مانند فیلم ، تئاتر ، موسیقی و حتی مد و لباس عناوین مشخصی هستند اما بسیاری از مردم نمی دانند تجسمی چیست؟این موجب آن شده تا عده بسیاری از مردم با این جشنواره ارتباط برقرار نکنند و آن را رصد نکنند.ما نمی خواهیم جشنواره ای برای متخصصان برگزار کنیم. می خواهیم جشنواره ای برگزار کنیم که مردم از آن بهره ببرند.پیشنهادی داده ایم که عنوان این رویداد تغییر کند.از سویی ما در بخش بین الملل نیز با مشکلی مواجه هستیم و آن همزمانی رویداد تجسمی فجر با تعطیلات دیگر کشورهاست.این اتفاق موجب شده که جشنواره در فضای بین المللی رصد نشود و نتواند اعتباری به دست بیاورد. بحث بیمه آثار هم برای ما مشکلاتی را به همراه دارد. سعی کردیم با دعوت از داوران مطرح جهانی تا حدودی این مشکل را برطرف کنیم و با برگزاری ورک شاپ ها ضمن ترغیب هنرمندان خارجی بتوانیم کیفیت این جشنواره را به استاندارد مد نظر خود برسانیم. با همکاری سفارت خانه ها تلاش کردیم روز ملی هنر آن کشور را در طول جشنواره داشته باشیم که خوشبختانه سال قبل هم از این موضوع استقبال شد.
این هنرمند گفت:با همه این تفاسیر فکرمی کنم مهم ترین چالش ما مسئله مکان است.ما کاخ جشنواره نداریم و به عقیده من مهم ترین چیز برای هنر تجسمی مکان باشد.ما در کشورمان گالری های زیادی در بخش خصوصی داریم اما این کفایت نمی کند.فرهنگسرا ها هم این پتانسیل را ندارند چون گالری هایشان یا محدودند یا به روز نشده اند.
امیدواریم ما تکرار بینال های متعدد خارجی نباشیم
مجتبی آقایی در ادامه این نشست به دو رخداد دیگر جشنواره دهم اشاره کرد و گفت: امسال رخداد برتر استانی را هم به واسطه همکاری استان ها خواهیم داشت و از کیوریتور این جشنواره ها تجلیل خواهیم کرد. طراحی ویژه ای هم برای کتاب جشنواره انجام شده است که به شکل مولتی مدیا ارائه شود ،یک مستند جامع از تمام نه دوره گذشته را در قالب یک کتاب که در اختتامیه جشنواره عرضه خواهد شد.
آقایی در پایان گفت:امیدواریم ما تکرار بینال های متعدد خارجی نباشیم و جشنواره ای متناسب با فرهنگ و تمدن خودمان برگزار کنیم و ما باشیم که پیشنهادهایی را ارائه می کنیم.ما نمی خواهیم بینال های ملل دیگر را در یک شکل بومی ارائه کنیم.
حقیقت شناس نیز در پایان این جلسه با تاکید دوباره بر اهمیت ایجاد یک فضای نمایشگاهی با کیفیت گفت:اگر دوسالانه ها و جشنواره های ما نامنظم برگزار می شود به دلیل نبود یک گالری ملی است و فکر می کنم شهردار تهران ، وزیر ارشاد و کمیسیون فرهنگی مجلس باید در این باره تمهیداتی را اتخاذ کنند.
او درباره اهمیت ثبات مدیریت در جشنواره های هنری گفت:ما با یک ثبات نسبی روندی را دنبال می کنیم که اگر چه قابل نقد است اما سویه ای هدف محور به جشنواره بخشیده است.